Proweb Logg inn:
Brukernavn: 
Passord:

Samarbeids- partnere:

 

 







DEN SAVNEDE AIRBUS’EN: - Letemannskaper skal ha observert røyk på en av øyene i Javasjøen


Bærum, 30.12.14: Nokså nøyaktig 48 timer etter at AirAsias Airbus A 320-200-maskin forsvant fra indonesiske og malaysiske radarskjermer, har letemannskaper om bord i fly oppdaget røyk fra en av øyene i Javasjøen mellom Borneo og Malaysia, melder CNN.



I sin nyhetssending kl. 01.00 norsk tid meldte den amerikanske tv-kanalen CNN at letemannskaper om bord i ett av de mange flyene fra indonesiske, malaysiske og australske myndigheter som leter etter den savnede Airbus A 320-200-maskinen i Javasjøen, har oppdaget røyk fra en av de små øyene sør for den malaysiske øyen Belitung. Dette kan stamme fra det savnede flyet, som dermed må ha styrtet. Utenom dette er det verken observert oljefunn eller vrakrester fra AirAsia-flyet, som var kommet nesten halvveis i flyvningen fra Surabaya på Java til Singapore.

- Ekstreme tropiske bygeskyer
I den samme nyhetssendingen kl. 01.00 i natt kunne en av tv-stasjonens meteorologer fortelle at det i områdene omkring flyruten over indonesisk og malaysisk område var voldsomme regn- og tordenskyer der skytoppene nådde helt opp til 58.000 fot (17.678 m).
- Siste kontakt med AirAsias fight QZ 8501 var kl. 01.12 norsk tid (kl. 23.12 GMT) natt til mandag da det befant seg på klarert cruising level (marsjhøyde) 32.000 fot (9.754 m), da det anmodet om å få tillatelse til å gå opp til 38.000 fots høyde (11.582 m) og samtidig endre kurs rundt den enorme tordenværscellen. Maskinen hadde da en fart av 869 km/t, som er normal marsjfart for denne flytypen.

- Ekspert forklarer
Den australske flyeksperten, direktør Geoffrey Thomas i AirlineRating forklarte på CNN fra sitt ståsted i Perth, Western Australia, at Airbus’en hadde klatret opp til 36.500 fot, men da hadde maskinen mistet det meste av skyvekraften og må ha stallet og så styrtet i spinn mot havoverflaten.
- Havdybden i det store leteområdet i Javasjøen er i hovedsak mellom 50 og 100 meter slik at det med søk fra letefartøyer burde være mulig å lokalisere det havarerte flyet på havbunnen i løpet av de nærmeste to døgnene, forklarte direktør Thomas i AirlineRating.
De "svarte boksene" som registrerer alle samtaler i og til og fra cockpit og alle manøvreringer den seneste halvtimen av flyvningen, kan sende signaler i opptil tre uker fra de kommer i berøring med vann.
Copyright: Bernt Lie


Tilbake

Nyheter

REKORDREGN I FOLLDAL I INNLANDET SØNDAG: - Nettportalen "yr.no" melder om ny norgesrekord i nedbør på 12 timer, nøyaktig 474,8 mm

Bærum, 30.03.20: Fem timer etter at søndagsnedbøren de
siste 12 timene fram til kveldsobservasjonen kl. 20.00
CEST står oppført med 474,8 mm nedbør på
klimastasjonen Folldal-Fredheimheim, ble ikke dette rettet
opp ved en ny utkjøring kl. 23.00!

Les mer


MIDT I CORONALAND FOR EN UKE SIDEN: - Den travle havnebyen Genova var nesten helt død

Bærum, 29.03.20: Sist lørdag, for åtte dager siden, anløp
cruiseskipet Costa Pacifica den nord-italienske havnebyen
Genova, som Vær og vind hadde vært om bord på siden
mandag 2. mars. Ca 1.500 italienske og argentinske
passasjerer gikk gå i land.

Les mer


SOMMERTID IGJEN FRA KL. 03.00 I NATT: - En times forskyvning på ekstremdøgnet for temperatur og nedbør

Bærum, 29.03.20: Fra og med kl. 03.00 i natt innførte hele
Europa sommertid, kanskje for siste gang. Presis kl. 02.00
ble klokkene stilt en time FRAM. For folk flest betydde det
en time mindre søvn. Men for været ble det en forskyvning
på EN TIME.

Les mer


Nyhetsarkiv

Bernt Lie, Rudsveien 22H, 1346 Gjettum
E-post: bernt.lie38@gmail.com
Site powered by WebOfficeOne ©