Proweb Logg inn:
Brukernavn: 
Passord:

Samarbeids- partnere:

 

 







KEBNEKAISE: - Det er ett år og to døgn siden Hercules C-130 J krasjet få meter under toppen i Kebnekaiseeggen


Bærum, 17.03.13: De siste dagene har flere medier brakt de sist oppdaterte flightdata som den svenske flyhavarikommisjonen (Transportstyrelsen) har sluppet fri etter havariet ved Sveriges høyeste fjell i 2012. Krasjet er tidfestet til 14.57.29.

Vær og vind befant seg på den andre siden av kloden, nærmere bestemt ca 100 kilometer sørøst for delstatshovedstaden Melbourne, Australia, da den norske Hercules C-130 J-maskinen "Siv" krasjet få meter fra eggen (skaret) mellom den sørlige og nordlige toppen i Kebnekaise-massivet. Sørtoppen er den høyeste på 2.117 m.o.h. (6.946 ft), mens nordtoppen er på kote 2.106 m (6.909 ft).

- To og et halvt minutt før
Den siste kontakten som den norske Hercules-maskinen hadde med flytårnet på landingsstedet Kiruna, skjedde kl. 14.55, ifølge VG. Maskinen (kallenavnet Haze 01) rapporterer at de befinner seg 50 nautiske mil (92,6 kilometer) vest for Kiruna. De ber samtidig om å få fly visuelt når de nærmer seg.
Kebnekaise-massivet er denne torsdagen innhyllet i lavt skydekke, og maskinen har av ukjente årsaker sirklet omkring Kebnekaise i nær én time før de kaller opp Kirua kl. 14.55. Flygelederen i Kiruna har ikke radardekning i dette høydenivået, bare for nivået over 19.000 fot (5.791 meter). Vedkommende gir klarsignal for at Hercules-maskinen under innflygningsprosedyren til Kiruna kan gå ned til 7.000 fot (2.134 m).
Etter hva Vær og vind kan forstå, skulle dette gi klaring både over nord- og sørtoppen, og spesielt OVER eggen mellom de to toppene.

- Instrumentfeil?
Den militære radaren som dekket dette området, har registrert den norske militærmaskinen i 7.600 fots høyde kl. 14.56, altså ett minutt etter mottatt klarering fra Kiruna om å gå ned til 7.000 fot. Ett minutt og 29 dekunder senere skjer det fatale krasjet.
Vær og vind gjentar at 7.000 fot svarer til 2134 meter, noe som skulle være henholdsvis 17 og 28 meter OVER sør- og nordtoppene av Kebnekaise.

- Hvor var de i en hel time?
Etter den oppsatte flight-planen for Haze 01 (Hercules-maskinen) tok det av fra Evenes kl. 13.40 og skulle ha landet i Kiruna kl. 14.20. Nokså nøyaktig én time etter at det ifølge denne planen skulle ha passert OVER Kebnekaise-massivet, krasjet det altså få meter under eggen mellom sør- og nordtoppen.
- - -
Vi er mange som avventer den endelige rapporten fra den svenske flyhavarikommisjonen ...
Copyright: Bernt Lie


Tilbake

Nyheter

FORELØPIG SISTE TROPENATT: -- I Narvik ble det ikke kjøligere enn 20,3*C i natt

Mandal-Eigebrekk, 10.09.24: Det varme været i Nord-
Norge ga ytterligere en tropenatt nord i det lange
Nordland fylke i natt. Nyheten ble brakt ut fra en av de
kvinnelige statsmeteorologene i Tromsø, som glemte å
fortelle hva temp'en hadde vært.

Les mer


TROPENATT I NATT: - Sjeldent varm natt i natt på Sør-Helgeland og indre Sunnmøre

Mandal-Eigebrekk, 09.09.24: Ved tre av
Meteorologiskes målestasjoner ble det natt til i dag
registrert tropenatt, dvs. at nattetemperaturene fram
til åtte i morges ikke gikk under 20,0 grader. Til å være
såpass sent i september er dette sjeldent!

Les mer


NY NORGESREKORD I SEPTEMBERVARME TORSDAG: - Tropevarmt i september for første gang i moderne norsk klimahistorie!

Bærum, den 05.09.24: For første gang har det
forekommet tropevarme -- dvs. temperaturer opp på
30-tallet -- her i landet gjennom de ca 160 årene som
Meteorologisk institutt har hatt værmålinger over hele
landet. Sunnhordland tok rekorden med 30,6!

Les mer


Nyhetsarkiv

Bernt Lie, Rudsveien 22H, 1346 Gjettum
E-post: bernt.lie38@gmail.com
Site powered by WebOfficeOne ©