Proweb Logg inn:
Brukernavn: 
Passord:

Samarbeids- partnere:

 

 







KEBNEKAISE: - Det er ett år og to døgn siden Hercules C-130 J krasjet få meter under toppen i Kebnekaiseeggen


Bærum, 17.03.13: De siste dagene har flere medier brakt de sist oppdaterte flightdata som den svenske flyhavarikommisjonen (Transportstyrelsen) har sluppet fri etter havariet ved Sveriges høyeste fjell i 2012. Krasjet er tidfestet til 14.57.29.

Vær og vind befant seg på den andre siden av kloden, nærmere bestemt ca 100 kilometer sørøst for delstatshovedstaden Melbourne, Australia, da den norske Hercules C-130 J-maskinen "Siv" krasjet få meter fra eggen (skaret) mellom den sørlige og nordlige toppen i Kebnekaise-massivet. Sørtoppen er den høyeste på 2.117 m.o.h. (6.946 ft), mens nordtoppen er på kote 2.106 m (6.909 ft).

- To og et halvt minutt før
Den siste kontakten som den norske Hercules-maskinen hadde med flytårnet på landingsstedet Kiruna, skjedde kl. 14.55, ifølge VG. Maskinen (kallenavnet Haze 01) rapporterer at de befinner seg 50 nautiske mil (92,6 kilometer) vest for Kiruna. De ber samtidig om å få fly visuelt når de nærmer seg.
Kebnekaise-massivet er denne torsdagen innhyllet i lavt skydekke, og maskinen har av ukjente årsaker sirklet omkring Kebnekaise i nær én time før de kaller opp Kirua kl. 14.55. Flygelederen i Kiruna har ikke radardekning i dette høydenivået, bare for nivået over 19.000 fot (5.791 meter). Vedkommende gir klarsignal for at Hercules-maskinen under innflygningsprosedyren til Kiruna kan gå ned til 7.000 fot (2.134 m).
Etter hva Vær og vind kan forstå, skulle dette gi klaring både over nord- og sørtoppen, og spesielt OVER eggen mellom de to toppene.

- Instrumentfeil?
Den militære radaren som dekket dette området, har registrert den norske militærmaskinen i 7.600 fots høyde kl. 14.56, altså ett minutt etter mottatt klarering fra Kiruna om å gå ned til 7.000 fot. Ett minutt og 29 dekunder senere skjer det fatale krasjet.
Vær og vind gjentar at 7.000 fot svarer til 2134 meter, noe som skulle være henholdsvis 17 og 28 meter OVER sør- og nordtoppene av Kebnekaise.

- Hvor var de i en hel time?
Etter den oppsatte flight-planen for Haze 01 (Hercules-maskinen) tok det av fra Evenes kl. 13.40 og skulle ha landet i Kiruna kl. 14.20. Nokså nøyaktig én time etter at det ifølge denne planen skulle ha passert OVER Kebnekaise-massivet, krasjet det altså få meter under eggen mellom sør- og nordtoppen.
- - -
Vi er mange som avventer den endelige rapporten fra den svenske flyhavarikommisjonen ...
Copyright: Bernt Lie


Tilbake

Nyheter

FREDAGENS ØSTLANDSSTORM GA NY NORGESREKORD: - 17,1 grader på Hokksund ble det varmeste under fønvind

CY-Pafos, 20.11.21: Avreisedagen for Vær og
Vind med følge åpnet med værgudenes
tordensalutt og heftige regnbyger et par
minteer før åtte på morgenen lokal tid. Og
tordenen ruller stadig over feriebyen tre timer
senere. Regnbygene kommer og går.

Les mer


NORGESREKORDEN I NOVEMBERKULDE ENDRET: - Er ikke lenger minus 41,8*C, men en grad mindre kaldt

CY-Pafos, 14.11.21: På denne datoen for 111 år
siden leste værobservatøren i Karasjok av
-41,8*C på stasjonens min.termometer,
korrigert for hva indeksen viste og differensen
mellom denne og hva topp min.term. i forhold
til hva hovedterm. viste

Les mer


NI KLARVÆRSDAGER PÅ RAD I PAPOS PÅ KYPROS: - Et fantastisk ferievær...

CY-Pafos, 12.11.21: Torsdagen her nede på 34
grader syd ble den niende på rad av rene
klarværsdager, dvs. at det var så lite skyer at
sum samlet skydekke morgen, middag og
kvelds holdt seg på 4, eller mindre. I hovedsak
har det vært fjærskyer.

Les mer


Nyhetsarkiv

Bernt Lie, Rudsveien 22H, 1346 Gjettum
E-post: bernt.lie38@gmail.com
Site powered by WebOfficeOne ©