Samarbeids- partnere:
|
DEN SAVNEDE AIRBUS’EN: - Letemannskaper skal ha observert røyk på en av øyene i Javasjøen
Bærum, 30.12.14: Nokså nøyaktig 48 timer etter at AirAsias Airbus A 320-200-maskin forsvant fra indonesiske og malaysiske radarskjermer, har letemannskaper om bord i fly oppdaget røyk fra en av øyene i Javasjøen mellom Borneo og Malaysia, melder CNN.
I sin nyhetssending kl. 01.00 norsk tid meldte den amerikanske tv-kanalen CNN at letemannskaper om bord i ett av de mange flyene fra indonesiske, malaysiske og australske myndigheter som leter etter den savnede Airbus A 320-200-maskinen i Javasjøen, har oppdaget røyk fra en av de små øyene sør for den malaysiske øyen Belitung. Dette kan stamme fra det savnede flyet, som dermed må ha styrtet. Utenom dette er det verken observert oljefunn eller vrakrester fra AirAsia-flyet, som var kommet nesten halvveis i flyvningen fra Surabaya på Java til Singapore.
- Ekstreme tropiske bygeskyer I den samme nyhetssendingen kl. 01.00 i natt kunne en av tv-stasjonens meteorologer fortelle at det i områdene omkring flyruten over indonesisk og malaysisk område var voldsomme regn- og tordenskyer der skytoppene nådde helt opp til 58.000 fot (17.678 m). - Siste kontakt med AirAsias fight QZ 8501 var kl. 01.12 norsk tid (kl. 23.12 GMT) natt til mandag da det befant seg på klarert cruising level (marsjhøyde) 32.000 fot (9.754 m), da det anmodet om å få tillatelse til å gå opp til 38.000 fots høyde (11.582 m) og samtidig endre kurs rundt den enorme tordenværscellen. Maskinen hadde da en fart av 869 km/t, som er normal marsjfart for denne flytypen.
- Ekspert forklarer Den australske flyeksperten, direktør Geoffrey Thomas i AirlineRating forklarte på CNN fra sitt ståsted i Perth, Western Australia, at Airbus’en hadde klatret opp til 36.500 fot, men da hadde maskinen mistet det meste av skyvekraften og må ha stallet og så styrtet i spinn mot havoverflaten. - Havdybden i det store leteområdet i Javasjøen er i hovedsak mellom 50 og 100 meter slik at det med søk fra letefartøyer burde være mulig å lokalisere det havarerte flyet på havbunnen i løpet av de nærmeste to døgnene, forklarte direktør Thomas i AirlineRating. De "svarte boksene" som registrerer alle samtaler i og til og fra cockpit og alle manøvreringer den seneste halvtimen av flyvningen, kan sende signaler i opptil tre uker fra de kommer i berøring med vann. Copyright: Bernt Lie
Tilbake
|
Nyheter
FORELØPIG SISTE TROPENATT: -- I Narvik ble det ikke kjøligere enn 20,3*C i natt
Mandal-Eigebrekk, 10.09.24: Det varme været i Nord- Norge ga ytterligere en tropenatt nord i det lange Nordland fylke i natt. Nyheten ble brakt ut fra en av de kvinnelige statsmeteorologene i Tromsø, som glemte å fortelle hva temp'en hadde vært.
Les mer |
TROPENATT I NATT: - Sjeldent varm natt i natt på Sør-Helgeland og indre Sunnmøre
Mandal-Eigebrekk, 09.09.24: Ved tre av Meteorologiskes målestasjoner ble det natt til i dag registrert tropenatt, dvs. at nattetemperaturene fram til åtte i morges ikke gikk under 20,0 grader. Til å være såpass sent i september er dette sjeldent!
Les mer |
NY NORGESREKORD I SEPTEMBERVARME TORSDAG: - Tropevarmt i september for første gang i moderne norsk klimahistorie!
Bærum, den 05.09.24: For første gang har det forekommet tropevarme -- dvs. temperaturer opp på 30-tallet -- her i landet gjennom de ca 160 årene som Meteorologisk institutt har hatt værmålinger over hele landet. Sunnhordland tok rekorden med 30,6!
Les mer |
Nyhetsarkiv
|