Samarbeids- partnere:
|
ALPEFLYSTYRTEN II: - Annenflygeren som styrtet flyet bevisst, var sykmeldt og skulle aldri sittet i cockpit
Mandal-Eigebrekk, 27.03.15: Politiet i den tyske byen Düsseldorf, som torsdag ransaket annenpilot Andreas Lubitz’s leilighet der, kom over flere istykkerrevne sykmeldinger. De viser at han ikke skulle ha vært i jobb tirsdag da arbeidsdagen startet
Nye og høyst dramatiske fakta omkring flystyrten mellom landsbyene Seyne-les-Alpes og Barcelonnette i fjellpartiet ca 80 kilometer nordvest for Nice, kom fram på ulike pressekonferanser i den franske byen Marseilles og den tyske byen Düsseldorf onsdag og torsdag. Den franske havarikommisjonen kom, etter å ha fått utskrift av samtalene mellom flykaptein Patrick Sonderheimer og annenpilot Andreas Lubitz de siste 30 minuttene før kræsjet var et faktum, konkluderte med at annenpiloten med fullt overlegg satte autopiloten på bratt nedstigning med 4.000 ft i minuttet slik at det styrtet inn i fjellveggen til Prads- Haute-Bleone på ca 2.000 meters høyde (6.562 ft). Fra adviced cruising level (anbefalt marsjhøyde) på 38.000 ft (11.582 m) startet den bratte nedstigningen som betydde at Airbus A-320-maskinen mistet høyde langt hurtigere enn en normal nedstigning mot angitt landingsflyplass skal skje. Fra 38.000 fots høyde og en normal gjennomsynkning til f.eks. Düsseldorf Lufthavn (EDDL, h.o.h. = 41 m (135 fot)) skulle ta ca 25 minutter. Siste kjente radarposisjon for marsjhøyde 38.000 ft skal ha vært kl. 10.45, antakelig idet flight 4U 9525 var i ferd med å komme inn over fransk jord mellom Toulon og Marseille. Åtte minutter senere er kræsjet i de franske alper et tragisk faktum, etter en gjennomsynkning som var fire ganger så bratt som normalt. Hvor stor selve hastigheten var da Airbus'en traff den bratte fjellsiden, er usikkert inntil flight recorder’en i den andre svarte boksen blir funnet og analysert. For de Airbus’ene A 319, A 320 og A 321 fra ulike selskaper som trafikkerte luftrommet over Sørvest- Frankrike tirsdag formiddag, lå marsjfart i området 461 til 477 knots (854 til 883 km/t).
- Maskinen Airbus A-320-maskinen til Germanwings hadde tidlig tirsdag morgen utført flight 4U 9524, som tok av fra Düsseldorf lufthavn kl. 06.48 og landet ca kl. 08.45 i Barclona (LEBL = 6 m.o.h. (20 ft). Rutemessig bakkeopphold i Barcelona skulle være 50 minutter. Bakkeoppholdet ble imidlertid forlenget fra 09.35 til registrert avgang (takeoff) kl. 10.01. Det som forundrer Vær og vinds ansvarlige, er at det etter foreløpige opplysninger om flygningen Barcelona – Düsseldorf, er at adviced cruising level 38 (anbefalt marsjhøyde = 38.000 ft) først ble nådd kl. 10.45. Normalt skulle det ikke ha tatt 44 minutter å nå 38.000 fots høyde – dette skulle ha skjedd allerede etter ca 24 – 25 minutters flytid, dvs. ca kl. 10.25. To sentrale spørsmål melder seg umiddelbart: - Hvorfor ble bakkeoppholdet i Barcelona utvidet med 26 minutter? - Hvorfor ble ikke marsjhøyde 38.000 ft nådd etter normal oppstigning på 25 – 26 minutter? Tidspunktet kl. 10.45 passer – som ved et merkelig sammentreff – med at førstepilot Patrick Sonnerheimer banker i cockpitdøren til annenflyger Andreas Lubitz, som sitter alene i cockpit og ikke slipper førstepiloten inn etter sitt korte toalettbesøk. I om lag åtte skjebnesvangre minutter er førstepiloten utestengt fra cockpit, hamrer og senere bruker en nød-øks til å banke opp cockpitdøren og så blir vitne til at Airbus’en foretar en gjennomsynkning som er fire ganger brattere enn normalt. Kl. 10.53 høres et voldsomt smell på voice recorderen før alt blir helt stille; styrten har skjedd …
- Ransaking I Düsseldorf går politiet til det skritt å ransake leiligheten til annenpilot Lubitz for å lete etter brev og dokumenter som kan forklare hans handlinger i cockpit. Statsadvokat Christoph Krump kunne på en pressekonferanse i dag, fredag, opplyse at de hadde kommet over flere istykkerrevne sykmeldinger og annen dokumentasjon på at Andreas Lubitz ikke var i stand til å utføre tjeneste i cockpit på noe slags fly. - - - Mens vi venter på at den andre «svarte boksen» med operasjonelle flydata skal bli funnet og deretter analysert, kan vi muligens fundere over at førstepilot Sonnerheimer måtte oppsøke toalettet allerede tre kvarter etter takeoff fra Barcelona. Copyright: Bernt Lie
Tilbake
|
Nyheter
FORELØPIG SISTE TROPENATT: -- I Narvik ble det ikke kjøligere enn 20,3*C i natt
Mandal-Eigebrekk, 10.09.24: Det varme været i Nord- Norge ga ytterligere en tropenatt nord i det lange Nordland fylke i natt. Nyheten ble brakt ut fra en av de kvinnelige statsmeteorologene i Tromsø, som glemte å fortelle hva temp'en hadde vært.
Les mer |
TROPENATT I NATT: - Sjeldent varm natt i natt på Sør-Helgeland og indre Sunnmøre
Mandal-Eigebrekk, 09.09.24: Ved tre av Meteorologiskes målestasjoner ble det natt til i dag registrert tropenatt, dvs. at nattetemperaturene fram til åtte i morges ikke gikk under 20,0 grader. Til å være såpass sent i september er dette sjeldent!
Les mer |
NY NORGESREKORD I SEPTEMBERVARME TORSDAG: - Tropevarmt i september for første gang i moderne norsk klimahistorie!
Bærum, den 05.09.24: For første gang har det forekommet tropevarme -- dvs. temperaturer opp på 30-tallet -- her i landet gjennom de ca 160 årene som Meteorologisk institutt har hatt værmålinger over hele landet. Sunnhordland tok rekorden med 30,6!
Les mer |
Nyhetsarkiv
|