Samarbeids- partnere:
|
YR.NO-OPPSLAGET FORRIGE SØNDAG: - Kjemper mot flystripene
Mandal-Eigebrekk, 12.04.17: - Der folk flest ser en uskyldig skydott, ser «chemtrailerne» en stor sammensvergelse hvor himmelen sprayes med kjemikalier, innleder værjournalist Astrid Rommetveit ved NRK-Hordaland, sin kjempereportasje på yr.no.
_________________________
Værkommenentar: Bernt Lie _________________________
Ett av den populære nettportalen «yr.no» sitt aller største oppslag i sin levetid, et nært samarbeid mellom nevnte værjournalist og lederen av Aksjonsgruppa for blå himmel, Sven-Inge Johansen, lokalisert til Skien, er utstyrt med tittelen KJEMPER MOT FLYSTRIPENE. Temaet og hele artikkelen er noe av det verste møl og usaklige innlegg i moderne klimadebatt som den ansvarlige for dette værnettstedet – Vær og vind – har lest i de 58 årene som er gått siden jeg skrev min første værreportasje i norske medier. I en e-post til NRK-journalist Astrid Rommetveit sist tirsdag har jeg karakterisert oppslaget nettopp slik. Hun har tatt mine merknader til orientering fær jeg vite.
- Redaktøransvar Nettportalen yr.no sin meteorologifaglige redaktør, direktør Roar Skålin ved Meteorologisk institutt, er anmodet av Vær og vind om å trekke tilbake denne første artikkelen av to om temaet chemtrailerne og å stoppe artikkel nummer to som er på beddingen. I torsdagens e-post-svar skriver Instituttets toppsjef følgende: - Takk for e-post. Det er NRK som har redaktøransvar for yr.no. Mitt ansvar er det meteorologfaglige innholdet som MET leverer. Jeg vil derfor anbefale deg å sende henvendelsen til redaktør Ingrid Støver Jensen i NRK og eventuelt ansvarlig redaktør Thor Gjermund Eriksen i NRK (kringkastingssjefen; red*s merknad). - «Chemtrails» har blitt en sak i store deler av Europa. De meteorologiske instituttene forsøker å forklare skystriper faglig. Jeg kan forsikre deg at det vil også vi på Meteorologisk institutt fortsette med, avslutter direktør Skålin sin e-post til Vær og vind.
- Yr.no-oppslaget ikke kommentert Vær og vinds ansvarlige kan ikke se at noe norsk presse- eller annet etermedieorgan har sitert fra eller kommentert yr.no-portalens oppslag KJEMPER MOT FLYSTRIPENE i de ti dagene det har ligget ute. Det famøse oppslaget ble lagt ut på «yr.no» sist søndag 2. april kl. 15.32. Som det vil fremgå av den reportasjen, har NRK- journalist Astrid Rommetveit fått et spesialintervju med lederen av Aksjonsgruppa for blå himmel, Sven- Inge Johansen. Vær og vind har derfor bedt Rommetveit å formidle åtte spørsmål til chemtrailer Johansen.
- Vær og vinds spørsmål Etter nær fem døgns ventetid på svar fra Sven-Inge Johansen kom det i morges, onsdag kl. 08.15, følgende e-post til Vær og vind: - Takk for dine spørsmål og for ditt engasjement i viktige ting, nemlig været, som berører så mange av oss. - Jeg merker på begrepsbruken din at dette er meteorologiens verden og ikke min. Jeg iakttar kun og prøver å forstå det jeg har sett. - Vær og vinds åtte spørsmål Spm 1. V&V: - Hvilke høydenivåer mener dere i Aksjonsgruppa for blå himmel at mer varige kondensstriper dannes?
Spm 2. V&V: - Hva må utetemperaturene være for at det skal dannes varige kondensstriper? S-IJ: - Min kommentar til spørsmål 1 og 2: Jeg har iakttatt at det i begynnelsen ble sprayet i store høyder, jeg ville anslå kanskje tre kilometers høyde, den vanlige flyhøyde, 10 000 fot. Hva temperaturen har vært der, vet jeg naturligvis ikke, men går ut fra at det har vært kaldt. I løpet av årene har jeg fastslått at flyene går lavere og lavere. En gang har jeg har nesten kunnet se pilotene i sine førerseter, kanskje mellom 3 - 500 meters høyde spraye tykke striper som kom ut ved vingene, tatt i betraktning at jeg ikke har vært særlig flink til å bedømme høyde i luften. Den gangen var det rundt 0 grader eller kanskje minus 1-2 grader Celsius. Men konklusjonen min er at dette ikke har vært særlig avhengig av temperatur.
Spm 3. V&V: - I hvilke høydenivåer dannes «vanlig nedbør»? S-IJ: - Så vidt jeg har kunnet se, har nedbør stort sett funnet sted fra skyer kanskje opptil en kilometers høyde, selv om vi har hatt tåke og regn samtidig og selv om jeg har kunnet iaktta regn komme fra skyer liggende i større høyder, seende ut som en skydusj på vei nedover.
Spm 4. V&V: - Hvordan vil du forklare at tåke nede ved bakken kan dannes etter at diverse fly har krysset f.eks. over Skienområdet i 34 – 42.000 fots høyder? S-IJ: - Jeg tror at tåkefenomenet er et resultat av en værbehandling i en eller annen form, da tåken har en egen kulde jeg tidligere ikke har kjent, og den ligger tungt og noe lenger enn vanlig (jeg sier uttrykkelig "tror"). Tåken har opptrådt gjerne i etterkant av regnvær og tett kunstig overskyet himmel.
Spm 5. V&V: - Over landstedet mitt på Eigebrekk i Mandal ligger to hovedflyleder for interkontinental luftfart, en sørvest-nordøstgående og sørøst-nordvestgående led. Via «Flightradar24» har jeg i årenes løp lokalisert de ulike flyenes cruising level (marsjhøyde) for å danne meg et bilde av hvor kaldt det må være for at det skal dannes mer varige kondensstriper, som etter et par timer har bredt seg ut over himmelen som brede cirrus-skyer. Det er jo først når man selv sitter oppe i en større, moderne Boeing- eller Airbusmaskin, med monitor i seteryggen foran deg, at du kan følge med på cruising level, ground speed, outdoor temperature, flight direction og estimated landing time etc. etc. Har du noen kommentar til at det i de siste 25 årene aldri har dannet seg annet enn utflatede cirrus-skyer som vel ligger i slike høydenivåer at nedbør ikke dannes? S-IJ: - Jeg vet bare at det har blitt meget tettere med kunstige skyer de siste årene. Jeg vet også at dette i media blir det holdt nede som konspirasjonsteorier. Som en flittig bruker av naturen i Norge er det ganske enkelt uakseptable metoder på maktutøvelse.
Spm 6. V&V: - Hvis det er slik som Aksjonsgruppa for blå himmel mener, at flyselskapene, eller bakkemannskaper som forsyner fly med air fuel (flydrivstoff = parafin) før takeoff, hvem er det som da blander inn fremmedelementer i form av metaller (aluminium)? S-IJ: - Jeg mener pr i dag at det er stort sett militære spesialbygde fly som utfører spraying. Det styres pr computer, pilotene har ingenting med det å gjøre. Det finnes US-patenter på spesialutstyr for tankfly ment for akkurat spraying av de i dag kjente kjemikalier. Det skjer antakeligvis på samme måte fra passasjerfly, selv om det virker som om antall passasjerfly i bruk i denne tjenesten er i ferd med å gå nedover. Dette er selvfølgelig bare en antagelse.
Spm 7. V&V: - Har dere noen spesielle lufthavner som mistenkes for innblanding av fremmedelementer i air fuel’en? S-IJ: - Jeg mener det hovedsakelig er militære lufthavner involvert, men ser at dette også må ha vært levert og etterfylt på sivile lufthavner. Da med et stort sikkerhetsoppbud. Dette er også en antakelse.
Spm 8. V&V: - Hvor lenge mener dere at noe slikt har foregått? S-IJ: - Jeg mener dette har foregått siden 90-tallet, men har økt meget i omfang til det nivå det har i dag. Land som USA, England og Europa er meget mer utsatt for dette, enn Norge ennå. - Allmenn kommentar - Jeg (Sven-Inge Johansen; red’s merknad) lurer på om ikke du stiller dine spørsmål ut fra den overbevisning at «de gutta» må ta feil. Det aksepterer jeg, naturligvis. Min innstilling har vært å iaktta og tro på det jeg ser. Det er den ennå i dag. Jeg tror ikke contrail er en forklaring på fenomenene, men at det er en villet bortforklaring, avslutter Sven-Inge Johansen sine e-post-svar på Vær og vinds spørsmål avlevert for fem døgn siden.
- Vær og vinds kommentar Hvis det er slik at Aksjonsgruppa for blå himmel mener at vanlig flyhøyde er 10.000 fot (3.048 meter), tar de styggelig feil. Selv det norske flyselskapet Widerøe har vanlig cruising level på 22.500 fot (6.858 m) på sine flyvninger over norsk jord. I høydenivåer der det dannes mer varige kondensstriper, ligger cruising level på, som oftest, fra 33.000 fot og over, avhengig av vær- og vindforholdene i høyden på den aktuelle fligten. Den siste uken har Vær og vind fulgt kryssende flytrafikk over mandalsområdet, som har vist cruising levels på mellom 36.000 og 41.000 fots høyde (10.973 til 12.497 meter) der det er blitt dannet kondensstriper som har vart opptil flere timer – og som dermed kan karakteriseres ved de nye skykodene som WMOs oppdaterte skyatlas pr 23.3.2017 har publisert. Vær og vinds seneste kontinentale flygning var hjemreise fra Nice på den franske Rivieraen tirsdag i forrige uke med Norwegians kveldsflight til OSL. Cruising level var 40.000 fot (12.192 m). I nattemørket var det ikke mulig å se hvorvidt vår egen 737-800-maskin eller kryssende flytrafikk hadde produsert mer varige kondensstriper. ¤ ¤ ¤ Yr.no-oppslagets tittel KJEMPER MOT FLYSTRIPENE er en god miks av hovedtemaet varige kondensstriper (flystriper) i de høyere luftlag, og at det sprutes ut farlige stoffer fra fly i landingssfasen, spesielt i høydenivåer under 3.000 fots høyde. Vær og vind har forsøkt å være så faglig korrekte i vår spørsmålsstilling til Aksjonsgruppa for blå himmel som mulig.
Tilbake
|
Nyheter
FORELØPIG SISTE TROPENATT: -- I Narvik ble det ikke kjøligere enn 20,3*C i natt
Mandal-Eigebrekk, 10.09.24: Det varme været i Nord- Norge ga ytterligere en tropenatt nord i det lange Nordland fylke i natt. Nyheten ble brakt ut fra en av de kvinnelige statsmeteorologene i Tromsø, som glemte å fortelle hva temp'en hadde vært.
Les mer |
TROPENATT I NATT: - Sjeldent varm natt i natt på Sør-Helgeland og indre Sunnmøre
Mandal-Eigebrekk, 09.09.24: Ved tre av Meteorologiskes målestasjoner ble det natt til i dag registrert tropenatt, dvs. at nattetemperaturene fram til åtte i morges ikke gikk under 20,0 grader. Til å være såpass sent i september er dette sjeldent!
Les mer |
NY NORGESREKORD I SEPTEMBERVARME TORSDAG: - Tropevarmt i september for første gang i moderne norsk klimahistorie!
Bærum, den 05.09.24: For første gang har det forekommet tropevarme -- dvs. temperaturer opp på 30-tallet -- her i landet gjennom de ca 160 årene som Meteorologisk institutt har hatt værmålinger over hele landet. Sunnhordland tok rekorden med 30,6!
Les mer |
Nyhetsarkiv
|