Proweb Logg inn:
Brukernavn: 
Passord:

Samarbeids- partnere:

 

 







MIDT I CORONALAND FOR EN UKE SIDEN: - Den travle havnebyen Genova var nesten helt død


Bærum, 29.03.20: Sist lørdag, for åtte dager siden, anløp
cruiseskipet Costa Pacifica den nord-italienske havnebyen
Genova, som Vær og vind hadde vært om bord på siden
mandag 2. mars. Ca 1.500 italienske og argentinske
passasjerer gikk gå i land.


I nydelig vårvær og ca 15 graders varme, men laber
nordøstlig bris, ankom Costa Pacifica den nord-italienske
havnebyen Genova som et femte og siste forsøk på å få
oss nordmenn i land etter mer enn to uker uten
landkjenning. I den franske havnebyen Marseille tillot
franske myndigheter (hvem?), ifølge kapteinen om bord,
at ca 70 -- 80 franske passasjerer kunne stige i land.
Disse skulle egentlig ha vært av i Barcelona som også
var cruisets siste bestemmelsessted. Den spanske byen
ble bare seilt forbi, likeså Malaga.

- Stadig nye flybilletter hjem
Vår reisearrangør Aasbø Travel i Sandefjord hadde fikset
billetter med Norwegians ordinære rutefly fra Milano om
kvelden lørdag 21.3. og egen buss til 27 passasjerer på
kaien i Genova.
Verken italienske myndigheter eller skipets kaptein ville
akseptere dette. Derimot steg omkring 1.500 italienske
og argentinske passasjerer i land, og tre charterfly tok
av fra Milano om kvelden i retning Brasil og Argentina.
Og vi kunne bare nyte den flotte vårdagen i deilig
solskinn på dekk 10 -- med utsikt til den ellers travle
havnebyen Genova.

- Nesten helt dødt
Til å være en lørdag syntes vi nok at biltrafikken
gjennom byen og på motorveien i begge retninger var
svært beskjeden mens rutebussene (byens leddbusser)
kjørte uten å stoppe ved noen av de sentrale
holdeplassene langs havnen.
Noen mopedister og motorsyklister hørte også med til
gatetrafikken, og i løpet av lørdag og søndag formiddag
fram til kl. 10.00 så vi EN ENESTE FOTGJENGER som ble
sluppet ut av en av leddbussene på strandveien. Det var
det eneste levende mennesket vi så i den ellers så
travle havnebyen Genova -- i den sørlige delen av det
virkelig coronaherjede Italia.

- I puljer på ti og ti
I puljer på ti og ti passasjerer ble de avstigende
italienerne og argentinerne med bagasje sluset gjennom
spesielle gater og gjennom terminalbygget for enkel
legesjekk og kontroll før de med munnbind ble fulgt til
bussene for videretransport opp til Milano Lufthavn.
Plutselig kl. 09.55 begynner det å riste i Costa Pacifica;
alle lurer på hva som skjer. Ingen høyttalerbeskjed på
italiensk (eller noe annet språk) med 250 decibels
volum blir gitt, og klokken ti prikk legger vi fra
terminalen og styrer mot ukjent mål...

- Åtte-ni timers taushet
Først etter første bordsetning middag kl. 18.00 blir vi
informert om at Costa Pacifica skal til Civitaveccia
(havnebyen til Roma) og at det er der eller i en annen
havn i Middelhavet at resten av de andre
nasjonalitetene om bord kan forlate det fortsatt helt
coronafrie cruiseskipet.

- Må være på vakt
Vår turleder Liz ber oss i reiseselskapet sitt om å innta
lunsjen tidlig, helst allerede kl. 12.30, og være klar med
pakkede kofferter og annen bagasje for det tilfellet av at
vår gruppe blir ropt opp for avgang fra skipet og
hjemreise.
Norsk og dansk UD har jobbet iherdig for at alle
skandinaver om bord skal få hjemreise fra Roma
Lufthavn med et omdirigert Norwegian-fly fra Milano,
med avgang Roma kl. 18.00.
I grupper på ti og ti personer med bagasje blir vi sluset i
land og får gjennomgå en enkel legesjekk og må
heretter sitte og stå og bevege oss med munnbind til vi
er helt hjemme "på bopel"i Norge.

- Mer enn to timer forsinket
To timer og et kvarter forsinket er vi i luften fra Roma
Lufthavn, med planlagt mellomlanding i CPH for å sette
av danske turister og noen svenske som har bil stående
på Kastrup (dette siste voldte store problemer for
italiensk politi) ved innsjekkingsskranken som den første
timen var betjent av ETT menneske. I den andre kø-
ventetimen var èn blitt til TO.
Etter halvannen times bakkeopphold på Kastrup og
mannskapsbytte om bord var vi i gang med siste etappe
av hjemreise fra coronaland nummer èn, Italia, og
touchdown OSL var presis kl. 01.07 -- i god tid etter at
siste flytog og alle flybusser var sluttet å gå. Estimert
landing time var 23.55.
Til alt hell fikk vi alle avstigende på Gardermoen vår
bagasje -- noen hastet til taxier mens andre som skulle
til andre innenriksfly overnattet. Noen andre kunne
hente sine biler og kjøre hjem i natten til ulike
destinasjoner på Østlandet og Sørlandet.
Søndagshilsen
fra Bernt Lie.


Tilbake

Nyheter

TRE TIDELER FRA JANUAR-NORGESREKORDEN: - Tafjord slo til med 18,7 grader natt til i går

Bærum, 30.01.24: - Fønvind i indre fjordstrøk på
Sunnmøre natt til mandag førte til at det i timen
mellom ti og elleve på kvelden i Tafjord ble logget ut
en maks.temp. på anseelige 18,7 grader, ser Vær og
Vind av data på seklima hos Meteorologiske

Les mer


TIDENES VARMESTE SEPTEMBERHELG: - Søndag toppet Sigdal-Nedre Eggedal sør i Buskerud med tangering av norgesrekorden på 28,6*C

Bærum, 12.09.23: I disse valgdager har Vær og
Vind helt oversett at NIBIO-klimastasjonen Sigdal-
Nedre Eggedal søndag nådde 28,6 grader i
maksimumstemperatur. Det er tangering av den
bare to år gamle norgesrekorden i septembervarme
fra Drammen!

Les mer


FREDAGSVARMEN I SUNNHORDLAND: - Etne bare tre tideler fra norgesrekorden i september

Mandal-Eigebrekk, 09.09.23: September har startet
rekordvarm både på Øst-, Sør- og Vestlandet. En
foreløpig topp kom i går, fredag, da den nye
klimastasjonen Etne II i Etne i Sunnhordland nådde
28,3*C i maks.temp. mens Stavanger endte på 27,5.

Les mer


Nyhetsarkiv

Bernt Lie, Rudsveien 22H, 1346 Gjettum
E-post: bernt.lie38@gmail.com
Site powered by WebOfficeOne ©